Selasa, Jun 23, 2009

Once dan Session 9 ; Berbajet Rendah, Tapi Wow!

Disebabkan Ujaypah Ab Rahman tak tulis review dan tak update blog dia tu, aku nak buat review pendek dua filem ni. Blog Huzai goes to cinema.

Once (2007)


Filem muzikal ini merupakan antara top list filem kegemaran aku. DVDnya dibeli di Speedy Video, Bukit Bintang dengan harga hanya RM19.90 sahaj! Cukup mudah, simple dan easy. Filem ini mempunyai jalan cerita yang cukup mudah, tak perlu nak menyusahkan otak anda, tapi tamat saja filem ini, aku terus berkata, Wow!

Once adalah sebuah filem indie. Ya, filem bebas. Bukanlah sebuah filem box office yang berbajet besar. Tapi, dengan bajet yang cukup minima, tapi John Carney, pengarah dan penulis cerita ini bijak membawa kita seumpama kita berada di situasi dalam filem.

Filem Once ialah sebuah filem cinta, antara dua karekter yang berkongsi passion terhadap muzik. Berlatarkan Dublin, yang cukup indah reka bentuk bangunan klasiknya, dua insan ini kebetulan ditemukan. Dan, kebetulan itu yang membentuk plot-plot cerita ini.

Ok, kebetulan yang ada dalam filem in bukanlah kebetulan klise yang ada dalam filem-filem cinta melayu seperti seorang mamat tengah lintas jalan, tiba-tiba terlanggar seorang minah. Barang-barang minah tu jatuh. Mamat tu kutip, dan mata bertemu mata dan aahhh lu tau sendiri stail-stail flem melayu.

Komposisi dan kerja kamera ini memang minima! Tak payah nak pusing-pusing angle mengarut. Kadang-kadang bergoyang sana sini tapi masih lagi teratur. Dan, ada kalanya krew-krew menggunakan taktik gerila atau rakam curi sebab tak dapat permit nak shoot. Fuh, memang indie. Haha.

Lagu-lagu dalam filem ni memang buat aku tercari-cari CD soundtracknya. Sumpah, gua dengar, hilang gua nya metal. Ha Ha.



Session 9 (2001)


Filem ini juga sebuah filem yang berbajet rendah. Berlakon gred B, kecuali David Caruso, Leftenan Horatio dalam CSI Miami tu. Tapi, jalan cerita untuk filem ini memang cukup perisa dan rempah ratus buat filem horror.

Tak payah nak guna hantu rambut rebonding. Tak pun bunyian kuat macam haram nak menakutkan penonton. Filem ini cukup bagus dengan jalan ceritanya. Jalan ceritanya cukup teliti.

Untuk 30 minit pertama, memanglah lu akan kata, cis, tak gore dan horror pun. Tapi, cerita macam ni memanglah kena sikit penghayatan pada plotnya. Tipikal cerita thriller omputih bak pandangan Keladisepi Kirin, mula-mula plot ceritanya ada sekumpulan manusia pergi sesuatu tempat, hutan atau bercuti misalnya. Kemudian, terperangkap di situ. Terjumpa rumah atau kawasan yang buruk dan ditinggalkan. Kemudian, adalah slasher, pembunuh, penggergaji, pemakan, karnivol, dan apa-apa sajalah yang buruk, ganas dan membunuh dengan kejam.

Tapi, Session 9 plotnya tak begitu dan mungkin ada twist kecil pada penghujungnya. Dari carian dan soalan yang disoalkan kepada pakcik Google, filem ini pengambarannya hanya dilakukan beberapa hari sahaja.

In coconut shell (bak kata Hadi), dua filem ini sebenarnya sepatutnya ditonton oleh orang-orang yang menggelar diri mereka pembuat filem yang perlukan bajet berjuta-juta untuk hasilkan filem yang ada umpphh... Dua filem ini filem kecil, tapi nilainya cukup tinggi!


6 ulasan:

Huzai berkata...

mantop2...
ak x update sbb xdak duit nk p wayang do...

hans berkata...

bawa cd..
mau pinjam
haha

Jazli Safwan berkata...

jay,
bila nak review cerita rusian yg parti2 tu.. ala yg kirin minat tuuuu//
hahahah...

hans,
maleh nak bwk..haha

Huzai berkata...

shet...
kalo ak review..
kna cop 'For adult only' la blog ak..
siot... apa kata hg buat..haha

Encik Luzzi berkata...

good review.

mau tgk. :D

btw dh tgk august rush? kalo blum, tgkla. :)

Jazli Safwan berkata...

ezul,
august rush aku tgk ending je.
hahaha...macam menawan kalbu gak..
nnti aku tgk