Khamis, Jun 11, 2009

Beranak

Bersalin. Tak pun ada kata beranak. Memang sakit woo.

Salah seekor dari kucing-kucing di rumah aku, Ketot nak beranak.

Dia dah berjaya mengeluarkan dua ekor anak. Seekor mati, seekor hidup. Tapi, dia tak berjaya keluarkan seekor lagi anak.

Anak yang seekor tu tersangkut di pan.... eeerrr di vaginanya. Hanya sebelah tangan anaknya yang keluar. Serius agak gore!

Dan, Ketot seketika agak kesakitan. Aku dan anak saudara bawa ke jabatan Haiwan Langkawi.


Buruk betul tempat ni.


Anak saudara aku sedang memujuk dan membelai Ketot.


Makcik veterinar tu sedang cucuk ubat untuk bersalin. Makcik tu cakap, dalam 30 minit nanti dia akan bersalin sendiri.

Ketot sedang kesakitan. Sepatutnya dia patut teran anaknya untuk keluar dari eerrr vaginanya.



Makcik veterinar tu cuba menarik anaknya yang tersangkut di vagina Ketot. Ketot menjerit kesakitan. Dan Anak kucik tu belum berjaya di keluarkan.


Setelah gagal untuk keluarkan anak kucing tu, mereka memasukkan gel yang menjadi lubricant untuk melincirkan proses melahirkan anak secara normal.

Ketot dibiarkan lagi 30 minit agar ia dapat keluarkan anak tu secara normal. Tapi, gagal.

Makcik veterinar tu memberi penerangan pada aku. Kalau dibiarkan, anak itu akan terus reput dan berulat. Jika ditarik juga, risiko pada si ibu memandang keadaan Ketot pada masa tu sangat lemah sebab sampai 3 kali dicucuk.

Anak saudara aku dah teresak-esak, aku pun buat keputusan supaya ditarik sahaja. Proses menarik anak kucing itu agak gore!

Macam tengok cerita Saw atau Hellraiser. Sampai aku terlupa nak tangkap gambar.

Selepas hampir 20 minit mereka berusaha, hinggakan satu tangan anak kucing tu terputus, akhirnya keluar juga. Punca anak kucing itu tersangkut di vagina Ketot ialah badannya sudah terlipat dua. Buat mereka yang jenis tak tahan, mesti nangis nya tengok keadaan anak kucing tu.

Gore!!!!

Keadaan Ketot agak lemah. Nyawa-nyawa ikan. Nak kelip mata pun tak mampu. Makcik veterinar nak masukkan glukosa dalam badan Ketot. Tapi, stok habis. Apa daa!

Tapi, ada sejenis vaksin, yang dimasukkan. Kemudian, dua tusukan antibiotik. Dan, Ketot semakin lemah. Veterinar-veterinar tu nasihatkan aku beli glukos dan beri Ketot makan di rumah.

Selepas aku beli glukos di Guardian, tanpa ragu-ragu terus aku pecut kereta Tiggo kakak aku tu. Aku sangat risau tengok Ketot yang memang tiada harapan nak hidup.

Di rumah, selang 1 jam, glukos dimasukkan ke dalam mulut Ketot. Ketot masih lagi belum kedip mata. Tapi, malam tu, ia dah boleh bangun.

Esoknya, Ketot dah boleh jaga anaknya dan mengiau seperti kucing-kucing lain di rumah aku.


7 ulasan:

Nani berkata...

Entry ni ngeri + sedih. Huhu. Abis 2 ape jd dgn anak kucing tsekat 2? Mati or dia cacat?

Jazli Safwan berkata...

anak kucing tuh dah mati sejak dalam perut g.badan dia terlipat dua kut...

pete berkata...

aku pun sayang ketot!! dia sgt berani beranak

Jazli Safwan berkata...

ang tak berani beranak ka mok??
haha

pete berkata...

aku berani laaa satu hari nnt...hahaha

Aliya Azmi berkata...

takot!

okey, entri ni gerun. dahn buat aku sedih. dan kecut perot.

KETOT is so brave :)

Jazli Safwan berkata...

pit,
lu mmg berani lawan pnyamun..walopun syeeda sound aku..ha ha

Alyaa,
Lps ni dah tak beranak kut