Rabu, Disember 16, 2009

Reviu My Spy : Masih Rasa Afdlin Di Situ

Afdlin awal-awal lagi sudah beri peringatan yang filem My Spy ialah filem yang lain dari karya-karya sebelum. Memang! Filem ini filem tiga penjuru. Terpecah tiga. Diterbitkan oleh KRU. Ditulis oleh Amir Hafizi dan arahan Afdlin sendiri.

Ia satu karya yang mempunyai ramuan dan rempah ratus yang berbeza. Campuran-campuran inilah cuba dikisar oleh otak genius Afdlin.

Walaubagaimanapun, masih wujud rasa dan perisa Afdlin Shauki tapi bukanlah 100%. Seperti kata Afdlin, My Spy memang berbeza kalau dibandingkan dengan Papadom.



Bagi aku, Papadom ialah parodi filem-filem komersial tempatan mengikut tatabahasa dan nahu Afdlin. Tetapi, My Spy ialah filem yang mengambil formula Prof A. Razak iaitu hiburan semata-mata, tetapi mengandungi nilai genius Afdlin. Apa yang aku maksudkan dengan nilai genius Afdli ialah lawak bersahaja bercampur splastik beradunkan seksual dan disampaikan dengan cukup kejap dan padu.

Humor yang berlegar dalam atmosfera My Spy sedikit similar dengan humor seksual American Pie tetapi versi yang sopan dan berlapik. Apa yang aku puji ialah keberanian Afdlin dalam membawa humor homoseksual dan seks dengan cukup terbuka. Kalau sebelum ini, keberanian seperti ini dapat dikesan dalam filem-filem Arwah Yasmin Ahmad.

Apa yang aku nampak, permasalahan homoseksual bukanlah kali pertama dijadikan bahan lawak oleh Afdlin. Los n Faun dan Papadom juga masih terselit usnur-unsur homoseksual yang dijadikan modal untuk berjenaka. Lawak homoseksual yang masih terkawal ni kadang-kadang menjengkelkan aku sebab terlalu kerap diselitkan dalam fielm ini.

Dari segi olahan skrip, sederhana sahaja. Jalan cerita sedikit kemas berbanding Papadom sebab pada hemat aku Papadom agak terkejar-kejar dan mungkin disengajakan. Bagi filem My Spy, jangan terlalu mengharap kegilaan afdlin mengatur plot seperti karya-karyanya yang dahulu kerana skrip kali ini bukanlah ditulis oleh beliau. Jadi, plot tidaklah terbelit-belit dan penutup filem hanya biasa-biasa sahaja.

Dari aspek lakonan, tak perlu disangkal kebolehan AC Mizal dan Harun Salim Bachik. Wujud kimia di situ dan lakonan berkesan. Aku masih gemarkan AC Mizal dalam filem-filem Afdlin tapi kadang-kadang Over Acting dari beliau buat aku meluat. Tapi, dalam My Spy, masih di zon yang terkawal.

Sememangnya Afdlin menggunakan formula filem komersil secukupnya dengan penggunaan amoi-amoi cun sebagai watak wanita seksi. Sebelum ini, susah nak ada heroin ramai-ramai dalam filem Afdlin. Ha Ha. Carmen Soo, Hannah Tan dan Daphne Iking mesti buat Ujay tak berkelip mata sebab aku rasa amoi-amoi dalam filem ni memang taste beliau. Ha Ha.

Aku amat menyukai gaya Ridzuan Hashim yang menjadi Antagonis. Datuk O yang berwatakan mafia yang macho dan seksi. Cameo dari Mamat Khalid, Que dan Aziz M. Osman adalah Ajinomoto dalam filem ini. Sumpah aku akan ketawa bila Mamat Khalid berdialek Peraknya.

Sinematografi, tiada masalah buat aku. Sederhana dan berwatakkan Afdlin. Kesan khas dan CGI pula biasa-biasa sahaja. Ciptaan untuk gadget-gadget dalam filem ini cukup mengujakan. Realistik dan logik.

Penutupnya, bukanlah sebuah karya Afdlin yang terbaik. Itu diakui Afdlin sendiri. Aku masih terkesan dengan karya-karya lama beliau seperti Buli, Buli Balik dan Sumo-lah yang bagi aku itulah kegeniusan Afdlin.

10 ulasan:

*Cik Sara @ D'Sahanara* berkata...

syok ker Myspy..tk tg pun lagi cits nie..tktau best ker tk..

p/s: need ur comment nk cukupkan markah..appreciate that..

Jazli Safwan berkata...

Syok ke tak?
baca la entri tu perlahan-lahan.
ha ha ha

irma-ain ibrahim berkata...

cerita ni gila!! HAHAHAHA!

orang cakap kondominium seperti datuk janji boleh pulak pergi kondom perisa strawberi.

not bad la but not a great one neither.

Jazli Safwan berkata...

dialog dia memang gila sket..
haha

Huzai berkata...

peminat setia afdlin

Jazli Safwan berkata...

bukan peminat.pengikut. ha ha

chuckPalakian berkata...

pengikut setia afdlin...

Jazli Safwan berkata...

kirin,
cerita arr serba sedikit nuansa album kasabelangkas

june ashr berkata...

my spy mmg mereleasekan tensen aku. gelak sampai rasa nak pecah perut. sampai org seat sebelah pelik tengok aku... kuang2... mmg enjoy!!!

Jazli Safwan berkata...

june,
ang memang pelik. sebab tu orang tu heran. ha ha