Isnin, November 22, 2010

SPM di Tengah Bendang

Masing-masing dah bersiap. Pulang ke asrama. Atau lebih mesra aspura. Ya. Hanya tinggal kami sahaja. Kami pelajar form 5 sahaja yang tinggal di aspura.

Ada yang terlebih dahulu pulang awal sehari dua. Bukan semangat nak belajar. Tapi malas nak lepak di rumah dan ada rancangan nakal.

Masih bugar dalam ingatan. Tatkala sampai di aspura. Beberapa sahabat sudah berada lebih awal. Mendengar kisah-kisah nakal mereka. Yang sewaktu rutin persekolahan biasa, haram untuk dilakukan.

Antara yang masih aku ingat dan akan ketawa ialah bagaimana rakan-rakan aku mencereboh aspuri atau asrama puteri. Mujur waktu itu asputri tiada penghuni. Itu antara tujuan mereka datang awal ke asrama. Dengan hormon yang belum seimbang, masing-masing mengalami adrenalin rush sewaktu menceroboh aspuri.

Apa yang dicari mereka, kepuasan sebagai seorang remaja yang masih misteri dengan erti seks. Mereka menjumpai seluar dalam dan baju dalam wanita yang ditinggal penghuni aspuri. Dan membuat kesimpulan rambang tentang saiz. Ha ha. Nakal mereka cukup tinggi.

Mujur aku tidak terjebak kerana pulang sedikit lewat. Namun, acara pertama yang sempat kulakukan ialah pusing aspura dengan baldi dan mengutip segala barang tinggalan junior-junior. Hasilnya, kami memperoleh berpuluh hanger, jag kaca, senduk dan baldi yang ditinggalkan. Segala barang jumpaan diagihkan bersama.

SPM 2005, mengeratkan kami, sebagai satu batch, dan ibarat sebuah keluarga yang besar. Ya, aku antara orang terakhir yang tinggalkan asrama sewaktu hari terakhir kami di sana. Dan jika terkenang kembali waktu itu, ada senyum, tawa dan air mata yang menjadi melodi lagu kenangan itu.

Tiada ulasan: