Isnin, November 01, 2010

Lagi Sekali Terjah Flea Market Amcorp Mall

Dua tarikan aku ke Amcorp Mall ialah Book Xcess, kedai buku jual buku antarabangsa yang berkualiti dengan harganya lebih kurang novel cintan-cintu Alaf 21, dan juga pasar karat (orang kampung lu sebut Flea Market) pada setiap Ahad.

Aku pernah menulis mengenai kunjungan aku pertama kali ke Flea Market ini. Dalam jam 12 tengahari aku bertolak dari Shah Alam.

Macam biasa, mencari parkir di mall ini memang kena beratur sebab kawasan parkirnya tak seluas mana. Pada mulanya, aku berniat nak parkir secara haram. Tapi, ruang-ruang parkir haram sudah terisi dengan pelbagai kenderaan yang pada aku anti kepada kapitalism.

Disebabkan ketiadaan ruang, aku tunduk kepada desakan kapitalism untuk parkir di kawasan berbayar. Aku terus menuju ke tingkat bawah Amcorp Mall kerana ditingkat kita boleh merasai kemeriahan peminat-peminat barang-barang vintage memburu.



Susunan gerai tak berubah seperti keadaan sebelum-sebelum ini. Aku masih melihat wajah-wajah yang sama yang berada di belakang meja-meja yang menjual barang-barang yang pada sesetengah manusia akan menganggap barang itu sampah.

Satu perubahan ialah kedai barangan antik yang banyak menjual vinyl (piring hitam) dan alatan muzik yang sebelum ini menyewa di bahagian hujung kini berpindah ke tengah sedikit dan kedai kali ini sedikit sempit. Tapi masih tersusun rapi dengan vinyl-vinyl yang banyak dan yang rare. Yang paling mahal tersusun di rak vinyl rare ialah album Saloma dan dijual dengan harga RM329. Aku hanya membelek-belek dan angguk tanda setuju. Ha Ha.

Walaupun aku tertarik dengan beberapa koleksi CD di dalam kedai ini, namun aku tidak bercadang untuk membeli CD-CD disitu. Aku berpusing-pusing di sekitar tingkat bawah ini dan aku perasan yang barang-barang pada minggu ini semacam sedikit banyak berbanding kunjungan aku dulu. Pakcik yang menjual buku-buku sastera lama dan baru masih setia di satu sudut dan aku juga tidak bercadang untuk membeli buku kerana bersusun lagi buku tengah beratur untuk dikhatamkan.

Pemburuan aku diteruskan dengan menaiki tingkat-tingkat seterusnya. Dan semestinya aku akan ke tingat kedua di mana ada seorang brother yang menjual koleksi CD, vinyl, DVD yang memang mengujakan mat-mat Rock, mat-mat Metal, mat-mat hip-hop, mat-mat suka layang DVD ori dan rare dan bermacam mat lagilah. Nafsu cukup membara bila aku selak-selak CD ada macam-maca CD yang aku nak. Selak DVD, mencarut-marut aku dengan koleksi DVD filem-filem surreal David Lynch, dan juga koleksi filem-filem Darren Aronofsky yang aku puja tu. Harga DVD-DVD yang dijual oleh brother tu dalam lngkung RM55-RM200. Ikut jenis DVD dan tahap kesusahannya nak mencari di Malaysia lah. Memanglah aku hanya gelek kepala tanda dompet hanya penuh dengan duit syiling sahaja.

Aku meninggalkan booth brother tu dengan berat hati dan naik ke tingkat tiga. Di tingkat inilah terletak Book Xcess dan juga sebuah kedai buku terpakai. Kedai buku terpakai yang aku tak tahu nama tu kini agak berselerak dengan buku-buku sampai kepala aku goyang gerudi. Kemudian, aku jejakkan kaki ke Book Xcess dan ffuuhhhh, telan air liur bila tengok beberapa buah buku yang aku rasa patut beli, dan harganya buat hang rasa MPH ni jual buku atau jual perabot ni? Paling menaikkan nafsu aku buku autobiografi SLASH tu. Damn!!

Aku bertekad untuk beli sesuatu juga pada kunjungan kali ini. Dengan langkah drastik aku ke ATM. Keluarkan duit. Bersapa kembali brother jual CD dan DVD tadi. Tanpa ragu-ragu aku mengeluarkan CD Radiohead album genius mereka, OK Computer (1st edition, UK printed), mengeluarkan wang dan bayar. Kami berborak seketika mengenai koleksi album dan filem dia ada tapi tak bawa ke booth pada hari itu. Selepas memikirkan hampir 3 jam aku berada dalam mall tu, aku pun minta diri.




Dengan hati yang berbunga-bunga, aku menuju ke kereta. Masukkan CD ke dalam player. Memainkan muzikal genius Radiohead. Menuju ke kaunter bayaran parkir.

Dengan penuh senyuman manis, tiket parkir dikeluarkan. Aku hulur. Dia terima.

"Bang, LAPAN RINGGIT ya"

Hah! Lapan ringgit! 

"Ya lapan ringgit"

Celaka kau kapitalis. Tolong mati sekarang juga!


5 ulasan:

chuckPalakian berkata...

daje...
ok computer kot...

Jazli Safwan berkata...

the bend, Pablo honey dengan hail to the thief pun ada..
aku nak juga pablo honey tu. ha ha tapi tak ada duit kut

Azie Nazri berkata...

ritu BookXcess ada buat juai2 kat intec. murah gilaaaa. duk teringin nak pi kedai dia. mmg bes ey?

Jazli Safwan berkata...

Azie,
memang best..
bayangkan buku hardcover yang kat mph harga dia rm124.90, kat bookXcess jual Rm24.90 ja.. ha ha..

Jazli Safwan berkata...

Azie,
memang best..
bayangkan buku hardcover yang kat mph harga dia rm124.90, kat bookXcess jual Rm24.90 ja.. ha ha..