Selasa, Mei 18, 2010

Ronnie James Dio


Pada umur 67 tahun, uncle ni meninggal dunia selepas bertarung nyawa dengan kanser perut.

Di Perlis, ada satu kedai kaset yang banyak jual kaset-kaset Metal. Satu-satunya kedai yang ber'air-cond' sejuk.
Dan, kedai ini yang bertanggungjawab membawa gua ke alam muzik Metal ni.

Di bahagian kaset band-band Inggeris, rak akan dibahagikan dua lapisan. Lapisan atas, disusun kaset-kaset mainstream. Kemudian, pengguna perlu tolak ke tepi dan di bawahnya tersembunyi satu lagi rak yang tersusun kaset-kaset Metal, Oi, Punk dan band-band yang bukan menjadi pilihan pendengar kaki-kaki yang suka dengar lagu di radio.

Antara yang tersusun kemas di bahagian 'Underground' ini ialah kaset-kaset Cradle Of Filth, Helloween, Sil-Khannaz (wajib ada di kedai ni) dan Dio.

Ya, Dio. Gua, kalau pandang Mus May, mesti gua terbayang Uncle Ronnie James Dio ni. Gua bukanlah peminat tegar Uncle ni. Album Dio yang gua ada pun hanyalah Holy Driver dan album Black Sabbath-Heaven and Hell yang mana Dio menjadi vokalis selepas pengunduran Uncle Ozzy Osbourne.

Tempoh hari, gua ke Gig KLMetalcampIII sebab nak saksikan balik Metalasia yang reunion dan Punisher. Hari tu, satu lagi band lama, Picagari (yang banyak cover lagu Sodom hari tu) main lagu Holy Driver. Pergh! Dan, selepas tu, gua asyik pasang album Holy Driver. Dan, bila gua buka Twitter, ada khabar angin bertiup yang Uncle Dio sudah tiada.

Yang tinggal kini hanya muziknya yang akan terus diputarkan dan didengari sepanjang zaman. \m/

\m/ = Devil horn, yang diperkenalkan oleh Uncle Dio. Kalau lu tak kenal Uncle ni, lu pergi cari filem Tenacious D - The Pick Of Destiny. 

Tiada ulasan: