Khamis, November 19, 2009

Reviu-Reviu Filem yang Sempat Ditonton

Pisau Cukur (2009)






Aku diajak oleh grup 3R yang diketuai Nadia Sulaiman untuk tengok tayangan perdana filem ni. Satu kelas dia ajak sebenarnya. Tapi, dengan bersyarat kena bantu team Red Comm buat kerja. Sebab sibuk, dan syarat yang dikenakan tu, aku tak jadi menonton secara percuma.

Tapi, ini filem pertama yang ditonton selepas tamatnya pembentangan akhir. Tanggapan pertama aku sebelum filem ini ditonton tidak terlalu menggunung. Dalam fikiran, terbayang-bayang Gol dan Gincu. Aku hanya mengharapkan sebuah filem chick flick yang menghiburkan.

Wah! Sememangnya aku sangat teruja. Sungguh! Skrip yang ditulis Rafidah cukup kemas dan teratur. Walaupun jalan cerita agak predictable, dan seakan-akan jalan cerita komik penyiasatan macam Detektif Conan atau Nancy Drew, tetapi dialog-dialognya cukup kuat dan menendang.


Plot dan sub-plot sememangnya terjaga rapi dan menghuraikan penceritaan dengan cukup rapi. Aspek lakonan, Fazura memberikan lakonan yang berkelas tinggi, begitu juga dengan Maya Karin yang berjaya membawa emosi dengan baik. Aaron Aziz bagi aku mendatar sahaja. Seperti lakonan-lakonannya di dalam telefilem dan drama TV. Dan si pelakon baru tu nampak kaku tetapi masih berjaya membawa wataknya.

Jujurnya, aku merasakan kekemasan filem ini lebih baik dari Papadom.

Jogho (1997)



Filem seni yang lama aku nak tonton. Ahkhirnya jumpa juga VCD filem ini di Giant Kelana Jaya. Dijual longgok dengan VCD-VCD filem Melayu 90-an.

Di Malaysia, sememangnya kurang filem yang diadaptasi dari novel. Yang selalu dipraktikan ialah mengadaptasikan novel ke drama bersiri. Uwei, selepas filem Kaki Bakar yang juga diadaptasi dari novel (masih belum aku jumpa), dan kontroversi Perempuan, Isteri dan Jalang, berjaya menghasilkan sebuah filem yang aku tafsirkan penuh dengan egois seorang lelaki.

Ego, perjuangan, judi dan sikap orang Melayu yang berdendam. Diadun dan diuli secukupnya.

"Yo la tu. Anok bini make nasik denge budu. Hok molek semuo ke lembu" - Minah


Perempuan Berkalung Sorban (2008)



Kalau diminta untuk memilih antara AyaT-Ayat Cinta dan Perempuan Berkalung Sorban, aku akan memilih filem Perempuan Berkalung Sorban. Bagi aku, novel Ayat-Ayat Cinta sememangnya fenomena, tetapi filemnya agak gagal dan terkejar-kejar.

Walaupun aku belum membaca novel Perempuan Berkalung Sorban, akan tetapi filem ini cukup menggigit dan mencubit. Walaupun sesetengah pihak menuduh filem ini cuba menggelapkan ajaran Islam dan memberi ruang kepada Islam Liberal, tetapi filem ini sebenarnya mengajar dan mendidik.

Bagi yang tidak mengenal Islam,menonton filem ini akan membuatkan kebencian terhadap Islam bertambah. Filem ini mengkritik pengamalan Wahabi yang ekstrem di Indonesia. Dengan bahasa mudah, perempuan tidak bebas dan pengkisahan filem ini ialah emansipasi dan kebebasan wanita dalam Islam.

Syot yang cantik, jalan cerita yang kemas dan jitu, dan emosi yang cukup meresap sehinggakan mampu untuk mencanakkan bulu roma aku dek semangat.

Apa yang kurangnya ialah packaging untuk DVD cetakan Malaysia. AKu sangat kecewa dengan DVD cetakan Malaysia. Ya, memang filem ini digam di Malaysia, akan tetapi packaging untuk DVD original mestilah bertepatan dengan harga yang aku bayar. Aku bayar rm20 hanya untuk dapat sekeping DVD. Mujurlah masih ada Behind The Scene dan video klip lagu tema nyanyian Siti Nurhaliza. Sangat menyedihkan berbanding packaging DVD Laskar Pelangi cetakan Indonesia yang berbaloi dimiliki.



2012 (2009)


Hah! Filem Hollywood yang membuatkan aku naik angin! Reviu aku adalah 200% sama dengan dua reviu dari kawan-kawan aku, Ujay dan Amir Epps.

Reviu Huzai goes cinema. Klik sini.

Reviu Amir Epss. Klik sini.

7 ulasan:

Encik Luzzi berkata...

disebabkan ktiadaan fulus so x dpt nak tgk sndri film2 yg baru kluar tu semua.

nice review btw~

2012 -> dah bajet dah hehe~

Jazli Safwan berkata...

hah..
download jaaa..
haha

Huzai berkata...

pisau cukur... ak tgk sbb kirin ugut

hans berkata...

pompuan berkalung sorban tu macam best jer...

Jazli Safwan berkata...

ujay,
aku tgk sebab aku dah baca skrip dia..
haha..

hans,
perempuan berkalung sorban memang best pun. kalah filem2 malaysia..

Azie Nazri berkata...

laskar pelangi!
our lecturer showed us that film utk kelas creative writing.
dia suh kami belajaq dari the development of characters in that story.
a very interesting story. mesti novel dia lagi bes kan.

Jazli Safwan berkata...

both film n novel memang best..
haha