Selasa, Mei 12, 2009

Baruku Sedar

Gua sedang duduk bersila. Skrin dan komputer leper di depan. Gua duduk, macam Tun Tuah. Macam pahlawan Melayu. Macam Panglima lepak di balai rung istana. Segak. Fikir gua.

Sejak beberapa purnama, gua tersedar. Gua baru sedar. Baru gua sedar!

Baru gua sedar.

Gua dapat tahu, gua sangat istimewa. Gua ada deria yang kuat. Sungguh. Gua umpama ada instinct yang tajam. Betul.

Baru gua sedar.

Gua macam dapat rasa masa depan. Seperti ada tekanan. Seperti ada FORCE.

Dan. Tiba-tiba gua dapat merasakan kehadiran seseorang. Di sebelah gua. Di dalam kotak yang gua tinggal ni. Di dalam kotak yang sedang gua bersila macam Tun Tuah.

Seorang lelaki. Tetapi, susuk tubuh seperti tidak nyata. Seperti dipancar dari projektor.

Berbaju seperti berjubah. Berambut putih keperangan dan berjambang. Gua cuak.

Tiba-tiba, muncul pula sejenis makhluk di sebelahnya. Semacam toyol. Kehijaun. Telinga capang dan tingginya separas pinggan lelaki tadi. Mukanya berkedut seribu. Dan, susuk tubuhnya juga seperti dipancar dari projektor. Makhluk itu juga berjubah.

Apakah? Siapakah?

"Sapa lu?" Gua tanpa penuh adat timur.

"AKu Obi-wan Kenobi. Dan ini Master Yoda"

"Hah??? Lu dua orang dah mampus la. " Gua separa menjerit. Gua cuak. Kenapa roh Obi-wan dan Yoda tiba-tiba muncul dalam kotak ini?

"Memang kami sudah mampus. Tapi kami ialah Jedi. Dan kau juga ialah Jedi"

Wow!

"Gua ialah Jedi?"

Patutlah, selama ni gua rasa gua semacam istimewa. Gua pandang ke skrin dan tersengih.

Kalau gua Jedi, mestilah ada pedang laser. Gua pusing ke arah roh Obi-wan dan Yoda tadi.

Tapi, hampeh. Roh mereka sudah hilang. Aduh, kena pergi pasar malam lah cari light saber.

5 ulasan:

John Micheal Takie Lewis berkata...

gila!

Encik Luzzi berkata...

ini "jangan tegur" versi star wars ke?

Jazli Safwan berkata...

yezzzzaaa!!

pete berkata...

ko nak lazer tuh aku boleh belikan lah...penat aku baca tau...gila

Jazli Safwan berkata...

pit, invite arr aku!!!!