Selasa, Ogos 12, 2008

Cerita Festival Filem

Mulanya aku ingatkan ajakan ke FFM21 hanya gurauan. Tapi, memang serius. Selepas modul PPKP semester 4 bersama pengarah kampus tamat, aku bergegas ke kolej dan bersiap. Ada satu lagi grup. Tadi di dalam dewan menayang-nayang pas masuk ke acara ini.

Pas yang difotostat kertas hijau. Ada cop. Finas mungkin.

Aku tak kisah, walaupun tiada pas, aku tetap boleh masuk.

Dari Melaka, aku dan Taki menumpang Maria. Tapi bukan kereta putihnya itu. Ini kereta milik adik kepada pelakon Dynaz. Dan, adik kepada pelakon Dynaz itu pula buah hati Maria. Lewat petang kami tiba di Serdang dan bertukar kenderaan.

Anuar Ali, sedang tunggu dan terus kami naiki kereta hijau kecilnya. Dalam 40 minit, tiba di Pusat Konyensyen Antarabangsa Putrajaya.

Kan aku dah cakap, tak berpas pun kami oleh masuk. Advantage? Spesial? Hahaha
Terima kasih kepada abang ipar Anuar Ali yang menjadi urusetia majlis ni. Kami bertiga dapat masuk dengan tanpa rasa risau. Masuk dari pintu belakang pentas. Maka, terserempaklah dengan selebriti, artis dan orang terkenal yang sedang berhias dengan baju-baju mahal mereka tika azan Maghrib berkumandang.

Untuk beberapa seketika di belakang stage, dapat kucerna realiti sebenar dunia hiburan hedonis ini. Hipokrasi dan lakonan yang maksima.

Sememangnya majlis ini bersifat hedonis tapi aku hadir untuk timba ilmu dalam bidang penyiaran dan sekaligus bertemu atau mungkin hanya berselisih dengan karyawan tempatan.
Acara bermula selepas acara karpet merah, yang juga penuh hiprokasi dijalankan. Ketika acara yang siaran langsung dipacarkan ke seluruh Negara melalui saluran swasta berbayar itu baru dimulakan dengan tarian gedik-gedik, pegang-pegan, raba-raba lelaki perempuan, kerusi bahagian artis-artis tempatan dengan pakaian-pakaian terselak depan belakang agak kosong. Rupanya, artis-artis ni baru datang. Penuh di pintu masuk utama dengan artis-artis ni yang lewat ni sebab urusetia tak benarkan masuk sebelum rehat untuk iklan.

Dengan minda positif, otak aku merembes kata-kata bahawa mereka sembahnyang dulu, tu yang lambat tu. Mungkin?

Acara dimulakan dengan dua selebriti terkenal, Linda Onn dan Bob Lokman. Tapi, gandingan dua selebriti ni agak kurang melahirkan perisa dan rempah ratus kimia untuk majlis ini. Maksud aku, kalau dalam bahasa mudah, tiada chemistry. Haha..

Anugerah-anugerah awal seperti anugerah filem pendek sebenarnya telah menaikan ghairah aku. Bukan aku ghairah dek artis-artis yang terbonjol gunung-ganang lurah dendam, tapi ghairah yang aku ingin juga jadi calon dalam anugerah itu. Mungkin suatu hari, Dengan izinNYA.
Beberapa anugerah malam tu ada yang tak menepati ramalan aku. Dan, anugerah cerita asal terbaik yang dimenangi oleh Anak Halal memang agak kurang memuaskan hati aku. Kenapa? Pergi cari filem Anak Halal dan tengok sendiri. Beli yang Ori lah! (tanda aku sokong industri filem kita, wajah kita!)

Keseluruhannya, majlis ini sebenarnya umpama melengkapi kalendar acara tahunan yang wajib diadakan. Formatnya, rasanya sejak selepas 21 tahun penganjurannya, masih tak berubah. Walaupun umur aku baru 20, tapi format untuk majlis anugerah seperti ni seperti diulang pakai tanpa banyak perubahan. Terlalu tipikal rasanya. Dari segi bunyi-bunyian dalam dewan, memuaskan walaupun ada ketika muzik dan vocal tak seimbang bunyinya. Mungkin artois tu nyanyi dengan suara yang perlahan atau pun mungkin suara dia memang tak sedap dan untuk elak dikutuk, dia nyanyi perlahan.

Persembahan, sememangnya biasa sahaja dan dilopori oleh artis-artis AF sampaikan juara AF6 3 kali tersilap waktu nak menyanyi. Hebat sungguh juara dalam bidang nyanyian ni! Gaya pemakaian tudung Siti semakin bertambah baik tapi masih lagi kurang menepati syarak. Tapi, sekurang-kurangnya dia berusaha.

Para penyampai anugerah juga ada kala seperti nak tak nak untuk menjadi penyampai. Dan, aku terkilan dengan anak seni yang berpengalaman itu. Memang dia hebat, memang dia tabah mengahadapi ujian penyakit yang diuji Tuhan, tapi bila hendak diumumkan pemenang pelakon wanita terbaik, tiba-tiba dia jadi teruja yang bagi aku cukup melampau sebenarnya bagi seorang yang berumur dan sedang sakit. Bak kata Taki, “tadi dok sakit, la ni teruih sihat ehh”
Hebat betul, sampai yang sakit tiba-tiba jadi sihat.

Untuk tahun hadapan, harap Festival Filem Malaysia tidak meneruskan tradisi penggunaan format majlis yang agak tipikal ini. Sekurang-kurangnya ada sedikit peningkatan dari segi kekreatifan formatnya. Dan, janganlha hanya tagline filem kita, wajah kita sahaja yang dilaung-laungkan. Apa kata, anjurkan anugerah kita dengan wajah kita juga!

p/s : Gambar tengok dalam Friendster atau Myspace aku!

3 ulasan:

irma-ain ibrahim berkata...

did u find jehan miskin?
did u see him?
is he handsome n sweet?

i couldn't make it.
did u duduk dkt center?
would be same place as me tpi xde rzki nk g.

jeles. jeles. jeles.

nk sanggggaaatttttt jmpa jehan miskin wit his new hair.

Anuar Ali berkata...

huhuhu...nanti kita g tgok benda lain pulak k.. n sori 4 "that" nite.. sori sgt2.. but i was a sweet moment having a time wif u..mkn nasik lemak ngn taki..huwawawwaawwawa....

p/s: apa ingat aku selalu tipu org ker? ;p

Jazli Safwan berkata...

sori naik lori arr!!
hahaha..