Selasa, Ogos 19, 2008

Butterfingers - Kembali ; Sebuah Reviu Untuk Kawan-Kawan


Kalau di SMSTSP, Kangar circa 2001-2005, lagu-lagu Butterfingers menjadi lagu wajib mereka yang berjamming di bilik pancaragam sekolah. Lagu-lagu dari album 1.2 Miligrams, Butter Worth Pushful jadi lahu wajib depa-depa ni.

Tahun ni, Buterfingers kembali dengan KEMBALI. Album kedua berbahasa Melayu selepas Selamat Tinggal Dunia (STD). Kalau STD sebuah album berbahasa Melayu yang agak dark dari segi lirik dan pembawaan muzik dan dipenuhi dengan pengaruh dari band Radiohead, tapi Kembali pula sarat dengan lagu-lagu yang buat anda bergoyang, menganggung tanda setuju dan senyum. Bahasa mudah, lagu-lagu dalam Kembali lebih ceria dan sing-a-long.

Kembali sarat dengan melodi-melodi lagu Melayu kelasik era 50-60 an. Senang cerita, memang kembali ke dasar muzik Melayu, tapi dengan cara Butterfingers. Emmet pun bersyair. Ini ulasan setiap trek dalam album ini:


Trek 1 - Joget Global
Lagu joget dengan bunyi gitar Loque yang mantap! Intro lagu dengan Emmet bersyair. Memang lah lagu yang cukup bijak untuk pembukaan album. Dekat bridge lagu ni, Emmet dengan Loque bercappela. Lirik dia macam berunsur politik pula di situ. Ubah Ubah Ubah. Hahaha

Trek 2 - Bebas
Chaer kata mak dia suka lagu ni. Memang merdu! Lagu dia mudah dan tak komplikated. Serius.

Trek 3 - Maharani
Single kedua dalam album ini. Kalau dalam STD bebas dari bunyi biola, kali ini Emmet kembali berbiola. Melodi yang memang menangkap telinga. Part biola tu memang terngiang-ngiang di telinga aku siang malam. Serius. Memang aku ulang banyak kali dengar lagu ni!

Trek 4 - Terus Terang
Lirik dia ala-ala lagu E tapi yang diMelayukan. Tapi, lagu jauh bezalah dengan lagu E. Solo gitar Loque di tengah-tengah macam solo dalam Butter Worth dulu. Tak pun 1.2 Mg.

Trek 5 - Air Liur di Kuala Lumpur
Lirik macam lirik-lirik dalam STD. Lagu terus terang pun lebih kurang macam tu. Ada melodi Vio-Pipe siap. Haha.

Trek 6 - Lengkap Semula
Argghh!!! Lunak!! Gabungan melodi lagu Terkenang Zaman Dahulu nyanyian R. Azmi dengan bahagian korus tu macam dalam Anakku Sazali. Memang macam dengar lagu-lagu klasik. Cara Emmet nyanyi kalau buang muzik Butterfingers tu, dah boleh pasang kat Radio Klasik Nasional ni. Hahahahha. Lirik dia macam kisah cinta pun ada, atau pun lebih kepada keTuhanan (?) Lagu pilihan Aqqhir ni!!

Trek 7 - Merdeka
Ni lagu yang memang aku nak dengar. Lagu keroncong dari Butterfingers bersama Pak Kassim Masdor. Aku jumpa Pak Kassim Masdor hari tu kat FFM 21.haha.. Memang aku akan pasang lagu ni 31 hb Ogos ni!

Trek 8 - 1000 Tahun (Mahu Hidup)
Tak payah ulas kut? Single yang pertama dari album ini. Keluar berbulan-bulan awal sebelum album ini. Dengan video klip yang cukup sinis kritikalnya. Macam lagu-lagu lama Butter, intro dia agak panjang dengan bunyi gitar Loque ala-ala melodi dari Sape (ala muzik Sarawak tu).

Trek 9 - Gelombang Cinta
Bagi akulah, mood lagu ni kembali ke mood STD. Lagu ni memang kuat bunyi eksperimental ala-ala Radohead. Sedikit mellow. Vokal pun menyanyi malas-malas macam Thom Yorke. Haha. Bahagian vokal malas tu aku rasa Loque yang nyanyi.

Trek 10 - Mendaki Menara Condong
Loko memang seorang mesin dram! Betul kenyataan Loque tu. Aku suka beat dram Loko dalam lagu ni. Lirik lagu macam ayat-ayat motivasi pun ada. Hahaha.

Trek 11 - Mati Hidup Kembali
Ramai yang cakap lagu ni berbau The Beatles. Setidak-tidaknya lagu Let It Be. Aku setuju!! Paduan dua vokal yang cukup mantap dengan melodi yang cukup kuat!! Melodi inspirasi lagu Sedangkan Lidah Lagi tergigit dari P. Ramlee. Memang aku suka melodi piano lagu.

Kembali memang kembali pada dasar Butterfingers iaitu penghasilan lagu-lagu yang melodinya cukup melekat. Mereka juga mungkin kembali ke pengaruh muzik tika pengembangan muzik Melayu moden era 50-60 an. Album yang bakal menjadi playlist aku untuk jangka masa yang panjang rasanya. Aku pun dah kering idea nak ulas. Hahaha. Yang aku tau, kalau aku dengar cd ni, aku takkan skip mana-mana lagu!!!

Tiada ulasan: