Jumaat, Ogos 29, 2008

Bebas


Kalau nak berbicara hal kemerdekaan, mesti orang muak. Setiap tahun, tiba bulan Ogos, ramai yang akan sentiasa berbicara, berlabun, berbual dan bercakap-cakap merdeka.

Merdeka. Independent.

51 tahun. Setengah abad dah tu. 51 tahun untuk Tanah Melayu. Tapi, baru 45 tahun untuk Malaysia. 16 September 1963, Malaysia (semenanjung dan Borneo bersatu).

Merdeka. Independent.

Apa yang kita dah dapat? Pembangunan. Ya. Bandar Raya Kuala Lumpur memang membangun. Tapi sedarkah kita, Kuala Lumpur membangun dengan rupa wajah yang hodoh. Sistem jalan raya yang tidak efisyen dan bahaya. Kurang mesra pengguna jalan kaki dan kurang upaya. Pembinaan yang kurang kualiti. Aah!
Merdeka. Independent.

Apa yang kita dapat? Kepesatan? Betul! Memang pesat! Pesat dengan warga asing. Pesat dengan pembohongan dan pendustaan. Pesat dengan konspirasi.; Pesat dengan kepura-puraan. Pesat dengan anak-anak haram. Pesat dengan mat-mat gian. Pesat dengan mat-mat lapar batang. Pesat dengan minah-minah gersang batang juga. Malah pesat-pesat dengan jantan-jantan tak berbelalai! Aah!

Merdeka. Independent.

Apa yang kita dapat? Anak Muda. Anak muda yang berpendidikan tinggi. Tapi, nama saja lulusan universiti, kerja haram tak dapat! Anak muda, cuba membuat revolusi, tapi terkongkong. Terkongkong dek telunjuk orang-orang tua. Anak muda, pemikiran semakin sempit dan daya kreativiti. Dek sistem pendidikan langsung tak berkembang sejak 51 tahun dahulu. Yang ada hanya penambahan-penambahan tanpa sebarang perubahan drastik. Anak muda, dek ketidakbijksanaan kaum tua, menjadi mereka menjadi kreatif tak kena tempat. Heei!! Anak muda ialah pewaris masa depan negara. Itu, kaum tua selalu laungkan. Tapi, kaum tua juga yang mencipta halangan-halangan untuk anak-anak muda.

Merdeka. Independent.

Apa yang kita ada? Kaum tua. Ya! Mereka yang meneraju negara. Mereka juga yang membangunkan negara. Mereka berpakaian sut kemas. Kata-kata mereka betul-betul belaka!. Heey!! Lupakah kita tentang sejarah. Revolusi dalam negara dimulakan oleh anak-anak muda. Kini, mereka sudah tua. Mereka perlu menerima revolusi dari anak-anak muda sekarang. Tapi, mereka dengan kuasa mencipta halangan-halangan untuk anak-anak muda. Anak muda cuba bersuara diakatakan memberontak. Anak muda cuba memanfaatkan dewan-dewan kosong yang terbina dan terbiar untuk aktiviti kreatif dikatakan mengadakan parti liar. Sampai bila orang yang bersut kemas, bertali lahir itu perlu berasa mereka terlalu suci dan semua kata-kata mereka betul. Mamat rockers seluar jeans lusuh lagi tajam akal mereka dari mereka yang bersut kemas dan menjerit-jerit dalam parlimen tu!

Semua orang perlu bebas! Moga selepas 51 tahun, mereka sedar. Dan. Ubah. Ubah. Ubah. Agar Malaysia menjadi negara yang maju realitinya, bukan hanya pada tulisan-tulisan di dalam esei-esei untuk pelajar SPM sahaja.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

… Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your jazlisafwan.blogspot.com website on complete autopilot - building backlinks and getting your website on top of Google and other search engines 1st pages, so your site finally can get laser targeted qualified traffic, and so you can get lot more visitors for your website.

YEP, that’s right, there’s this little known website which shows you how to get to the top 10 of Google and other search engines guaranteed.

I used it and in just 7 days… got floods of traffic to my site...

…Well check out the incredible results for yourself -
http://autopilot-traffic-software.com

I’m not trying to be rude here, but I believe when you find something that finally works you should share it…

…so that’s what I’m doing today, sharing it with you:

http://autopilot-traffic-software.com

Take care - your friend George