Khamis, Jun 05, 2008

Sketsa RM2.70 ; Hah, Pangkah Lagi!!

Jam dinding rumah aku tunjuk pukul 10.30. Jam dekat henset tunjuk pukul 10.35. Jam tangan aku tak tunjuk apa-apa. Sebab jam tangan aku yang bercap tiga belang yang asli itu dah mampus. Cesss. Harapkan jam ori, tapi bateri pula dah 'kong'.

Alamak!

Aku berlari. Capai helmet. Melompat ke atas kuda merahku dengan gaya ala-ala koboi berkain pelikat.

Dengan tergesa, aku terus memecut kudaku.

Damn! Beratur-atur segala macam binatang tunggangan.

Tak pernah-pernah jalan kampung dalam pulau Langkawi ini sesak macam Bukit Bintang. Kalau waktu LIMA, memanglah sesak macam Jalan Pudu menghala ke Bukit Bintang. Tapi, LIMA kejadah apa nya.

Ahhh.. Aku tak hirau. Yang penting, terisi perut kudaku.

Aduh!

Banyak kuda-kuda tengah beratur.

Tiba-tiba riuh rendah. Pak Kassim Bilis tengah bertolak-tolak dengan Din Badek.

"Hoiii!! Hang mai sayuk buat la cara mai sayuk!," Pak Kassim Bilis baran.

Din Badek hati kering. Tak getar langsung. Dengan rasa selamba dan tak bersalah, dia terus ke kaunter dan bagi beberapa kepingan kertas berwarna kemerahan.

Dan. Dengan selamba dan tersengih. Tangki-tangki itu terisi.

Merah muka Pak Kassim. Celaka betul budak ni!

Baru nak bagi penumbuk, Deris Jala tahan.

"Sabaq!" Deris.

"Tu la hangpa! Pangkah laa lagi.. Pangkah laa depa lagi.. Padan muka hangpa!" Deris semacam menjerit-jerit kepada pemilik-pemilik tunggangan lain.

"Sepatutnya depa kaLAh! Tak jadi lagu ni LAH! Tak payah kita nak dok berbaLAH. Celaka. Buang hati orang reLAH jaaa!!"

"Hoii!! Hang dok panggil-panggil aku buat apa??" Dari jauh pengerusi JKKK kampung itu, Pak Lah Paku datang ke arah Deris kehairanan.

***********
Aku, selepas lebih sejam menunggu. Berjaya. Tangki kuda dah penuh.
Aku.Capai helmet. Melompat ke atas kuda merahku dengan gaya ala-ala koboi berkain pelikat.

Dengan tergesa, aku terus memecut kudaku.
Sampai di rumah. Terus ke tempat simpan baja-baja kompaun. Baja Subsidi. Dengan gaya Kamen Rider, aku membuat Rider Kick ke arah guni baja yang tertulis baja cap alat penimbang zaman kuno.
Dush! Dush! Dush!!

4 ulasan:

irma-ain ibrahim berkata...

owh.
rupanya dia pun antara yg beratur wktu mlm jgk. ;)

nkecik berkata...

ahaahahaha! what a sarcasm

Muhammad Teja berkata...

apa la sepak baja subsidi. haha..

miss liyana berkata...

visit http://liyanaadnan.blogspot.com okeh.. walaupon tak seberapa aje..