Selasa, Februari 15, 2011

Pemimpin

Aku kagum dengan dia. dan aku pasti, kau pun sememangnya kagum dengan dia. Dia memang seorang pemimpin yang sejati. Yang sebetul-betul dipanggil pemimpin. Yang punya akal sahsiah dan politik yang tinggi.

Dia ialah pemimpin dalam keluarganya. Memimpin keluarganya dengan sempurna. Mendengar pandangan isteri-isterinya. Ya, isteri-isterinya.

Dia juga memimpin sahabat-sahabatnya. Bermacam perangai dan perwatakan ada pada sahabat-sahabatnya. Namun, dia cekal menjadi seorang sahabat, yang setia, dan memimpin sahabat-sahabat yang lain.

Dalam hal kejiranan, dia juga seorang pemimpin yang hebat. Menghormati jiran-jirannya walau ada jiran yang tidak menyenanginya.

Dalam organisasi dan ketenteraan. Dia seorang ketua yang berfikiran terbuka. Tidak melenting menerima teguran. Tidak menyesal jika menerima cadangan anak buahnya. Tidak mengungkit jika cadangan itu tidak berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Dia tidak membuat keputusan secara keseorangan. Dia amalkan mesyuarat yang pendengar setiap pendapat. Yang tua. Yang muda. Yang remaja.

Dia juga pemimpin negara yang sungguh agung, adil dan bijak. Sebaik-baik pemimpin, dialah. Dialah baginda Nabi Muhammad SAW. Selawat ku panjat ke atasnya, keluarganya, sahabatnya.

Semoga, lidah ini basah dengan zikir pada Tuhan yang menurunkan Al-Quran dan selawat pada KekasihNYA. Semoga, hati ini terus berbisik munajat dan istighfar kepada Ya Rabb, dan berselawat kepada RasulNYA.


2 ulasan:

irma-ain ibrahim berkata...

personally i think he's the best man to be loved by women because he was d first man to truly fight for women's rights.


ehe. :))

Jazli Safwan berkata...

aha!
betul