Selasa, Januari 04, 2011

Pasif

Melihat masalah ini, aku rasakan masih ramai yang bersifat begini. Sejak bersekolah di sekolah asrama penuh biayaan kerajaan, hingga ke universiti yang dicanang sebagai universiti benteng untuk bangsa Melayu (pernyataan yang membuatkan kita masih hidup dalam kepura-puraan, tapi terpaksa aku telan).

Persekitaran pasif, buat aku juga jadi pasif. Walaupun seringkali berusaha untuk menjadi aktif. Untuk menjadi aktif di dalam suasana pasif, perlu ada juga rakan yang aktif. Namun, jika kita keseorangan, kita akan dipandang janggal. Lebih janggal jika berbicara di skop yang berlainan pandangan sudutnya. Lagilah kita dipandang pelik.

Kadang-kadang, aku melihat, persekitaran aku, yang majoritinya bakal memenuhi bidang penyampaian maklumat dan komunikasi, yang bakal menjadi minda rakyat (kononnya), tidak ramai yang betul-betul mempunyai pemikiran ke arah revolusi. Sebenarnya ramai aku rasa, tapi masih tersembunyi. Tapi, yang ramai ialah tipikal mereka yang hanya mengikut dan berlewaan sahaja.

Itu terus menyuburkan budaya pasif. Yang terus mengenyangkan kita dengan hal-hal yang senang. Bila digeletek sikit, mula meroyan tak tentu pasal. Lihat saja hal ketuanan, lihat saja geletekan ke atas hal bumiputera. Yang aku mula loya.

Aku faham dengan niat sesetengah tenaga pengajar di sini, yang mahu wujudkan sesuatu yang aktif. Namun, ada juga mereka yang sepatutnya mempunyai didikan yang tinggi, mempunyai minda yang aktif dan berilmu. Kadangnya aku melihat, terus pasif dengan tulisan dan teks dari bahan bacaan. Tanpa ada huraian dan pendapat yang boleh membikin wacana baru atau pencabaran dalam falsafah.

4 ulasan:

Aku Insan Biasa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Aku Insan Biasa berkata...

kritikan tajam dan membina.. selalu hadapi perkara ni ms belajar dulu..

Jazli Safwan berkata...

=)
hanya pandangan dari keadaan

Azie Nazri berkata...

Saya setuju!
Doakan saya menjadi pendidik yang berwasasan dan sentiasa inovatif. :)