Jumaat, September 17, 2010

Reviu Drama Hari Malaysia : Qalbu

Sebagai wadah kerajaan, RTM mestilah menyebarkan propaganda kerajaan dengan jayanya. Sempena dengan agenda 1Malaysia, gebangan PiEm sekarang ni, mestilah segala benda yang nak disiarkan di rangkaian penyiaran yang tertua negara (dan terus tua dengan falsafah dan pemikirannya serta menjadi siaran kegemaran orang-orang seusia dengannya) bersangkut dan berpaut dengan agenda PiEm sekarang.

Dan, pada 16 September 2010, iaitu hari jadi kepada beberapa sahabat dan kenalan aku, TV1 dan TV2 dan tak lupa jga konglomerat Media Prima duk heboh pasal sambutan Hari Malaysia. Aku suka juga tengok drama-drama Melayu RTM dan kadang-kadang ada drama yang mengejutkan jiwa dan raga aku, yang aku rasa memang jarang muncul dalam kotak tivi di negara ni. Aku sebenarnya ada juga cita-cita untuk masuk ke rangkaian penyiaran kerajaan ni dan menjadi kakitangan di bahagian drama tivi nya, jikalau falsafah dan cara pembawaan RTM berubah secara total. Dengar, secara TOTAL. Baru aku akan mencabar diri aku menjadi orang gomen dan kakitangan RTM,

Berbalik kepada drama, Panggung RTM 16 September 2010 telah menayangkan drama yang bertajuk Qalbu. Entah kuasa apakah yang menarik aku nak tonton drama ni tatkala aku bersiap nak keluar ke bank, terus tangguhkan sebentar hasrat aku tu. Sebab drama ni lah. Dan selepas 10 minit pertama aku tonton, terus aku SMS Pete, member aku yang gemuk tu,

"Kt tv1 ada drama yasmin ahmad wannabe.haha"

Hah. Sumpah geli geli aku tengok drama Qalbu ni. Pada aku, penulis skrip dan pengarahnya terlalu ambitious mahu jadi seperti arwah Yasmin Ahmad. Aku sangat malu menonton drama ini dan terkenang akan temubual Hishammudin Rais yang mengatakan bahawa Malaysia ialah negara ciplak! Dan. Drama inilah salah satu daripada penghasilan rakyat sebuah negara ciplak yang suka mencuplik idea orang lain.


Ambil inspirasi, bagus. Tapi terus copycat, hancur! Pada aku, Qalbu ialah kitar semula filem-filem Yasmin Ahmad, Talentime terutamanya, dan pencampuran sedikit scene dari filem Sepi, diubah sedikit, dijadikan play safe untuk ditayangkan di RTM, dan jadilah drama ni.

Aku kecewa kerana drama Qalbu ini terus copy paste latar tempat, story line, dan idea dari Yasmin Ahmad punya Rabun, Sepet, Mukhsin dan terang-terangan dari Talentime dan juga babak-babak dalam Sepi, Khabir Bahtia. Aduh, nak cakap parodi pun bukan.

Aku cukup muak sampaikan tak sanggup nak menerangkan dengan lebih jelas dan detail macam mana rupa drama ini. Kisah cinta Melayu-Cina, iaitu anak lot dengan penjual DVD haram, tapi penjual DVD tu Melayu dan anak lot tu Cina, Sekolah Anderson Ipoh, dewan yang sama dalam Talentime, kemesraan ibu bapa-nak mandi bersama (Oohh, RABUN!), Taman Tasek Taiping (sepi), pementasan teater (Sepi lagi), paling aku tak tahan, lalu di kaki lima sekolah, ada bunting, berwarna-warni tulis Qalbu, Damn!!! Rujuk filem Sepi ya.

Tapi, dalam kemuakan aku tu, tak semestinya aku membenci terus drama cuplikan idea tersohor orang lain ini. Terdapat beberapa dialog dan scene bagi aku terus melanggar taboo RTM. Ha Ha. Antara dialog-dialog yang aku berasa pelik bila muncul di siaran RTM terdapat dalam drama ni. Yang tak tahan, masa suami isteri Cina tu pillow talk, bini dia usap kaki suami dengan kaki dia. Ha Ha. Celaka betul.

Pergerakan kamera dalam drama ini adalah standard drama-drama Melayu tanah air walaupun terdapat juga yang megujakan aku. Sebagai contoh, scene ketika kedua-dua adik beradik Cina tu, tak dapat mengejar cinta mereka. Amoi yang jatuh cinta kepada India tu, mengejar lelaki India dengan berlari-lari anak dan pemuda India tu membonceng motorsikal bapa dia (ok, walau scene ni aku gelak macam nak rak) dan selepas Amoi tu gagal nak mengejarnya, kamera yang fokus pada dia yang sedang menangis dan gagal, dan kemudian perlahan-lahan naik ke atas dan mengfokus langit, yang dilindugi dahan-dahan pokok, dan masih kelihatan cahaya matahari yang menyinari di sebalik dahan-dahan pokok. Scene ini menyamai scene Dawn, iaitu kakak kepada Amoi tadi yang jatuh cinta dengan pemuda India tu, berjumpa dengan Rasul bersama bapanya. Selepas bapa Dawn memarahi Rasul dan meninggalkan Rasul yang dihinanya bersama kereta sport, kamera fokus kepada Dawn yang kesedihan dan kemudian naik ke udara. Penonton dapat melihat langit yang dilindungi dahan pepohon namun disebaliknya, langit yang cerah dan terang.

Pada aku, kedua-dua scene ini merupakan scene yang terbaik dalam drama ini. Aku baca, walaupun kita dalam apa jua kesusahan (rujuk kesedihan Dawn dan adiknya), kita tetap akan kembali ke pada fitrah iaitu Tuhan walau banyak cabaran yang perlu kita tempuhi (rujuk dahan pepohon ialah rintangan sebelum kita bertemu cahaya, rujuk ada cahaya matahari yang menyinar dan lagit yang cerah).

Pada aku, produksi untuk drama ini sebenarnya ambitious dan bercita-cita tinggi. Tapi sayang, jika dijadikan lebih original, mungkin lagi hebat hasilnya.


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Отличная статья! большое спасибо автору за интересный материал. Удачи в развитии!!! :)
--
http://www.miriadafilms.ru/
[url=http://mpeg4.com.ru/index.shtml]Детективы скачать[/url]

Tanpa Nama berkata...

Почему регистрация не работает ?

Tanpa Nama berkata...

Hispanic men viable for black women in USA acquaint their personals ads online. They pay added absorption to their abundant profiles since this is the best important allotment that allure the woman or not. They it also acquaint some pictures online for woman to view.[url=http://www.tvseriesbank.com/index.html]dvd[/url] To add style and color to the plastic quilt squares you can cut shapes out of contrasting color bags to be fused onto the plastic bags as appliqus. Now cut the fused plastic into the required shapes for your plastic quilt. If you need to sew the quilt together, Be sure you leave a seam allowance.There are gym bags for just about any sport as athletes such as basketball players, Gymnasts, And tennis buffs provided input as to the characteristics they needed in their bags. Now almost everybody can find the gym bag that suits their needs and their style. The enjoyment part is that, From duffel bags to school bags, Each style of gym bag is made to help the health nut or athlete to keep all her gear in separate compartments.[url=http://www.tvseriesbank.com/index.html]Dvd[/url] Save the plastic mesh bags you get from food markets. Most commonly, These plastic mesh bags contain onions, beans, Or apples. They are used since they are sturdy and won't break easily under the pressure of the heavy baggage. PM's have drops something enjoy this every 15 to 20 years. As mister. Aniston correctly indicates, You have been bullish on silver since sept, When SLV has dependably made lower highs and lower lows, That ought to have warned you that the market was beginning to break down.[url=http://www.tvseriesbank.com]Dvd[/url] Setup safety glass. It is much harder to destroy. Install entry alarms on windows and doors and Install motion detectors inside your business. What began as a kids "Fad treats" Quickly gained acceptance and became general population. Sour spot Kids, Designed in America in 1985, Are now a best selling brand. They are specially popular as movie candy, And many their sales come from theaters.All evil is here by banned from my bloodline

Tanpa Nama berkata...

vuittonbagssale.webnode.jp But currently he wants to save videos from Youtube onto a USB portable drive so he can plug it into his TV and watch them there. sac longchamp pas cher

Tanpa Nama berkata...

Betul, director ni mmg ambitious, but seriusly aku memang gelak arr tgok citer ni, and at the end byak gak moral values yang aku dapat. Best!