Jumaat, Julai 16, 2010

Filem Mantra (2010) - Seksi atau Seram? (Borhan Juga Yang Untung)

David Teo dengan bahasa Melayu bunyi Cina nya mempromosikan filem ini dengan mengatakan ia bergenre horror, seksi dan aksi.

Seksi dah ada dah. Bogel, separuh bogel, penonjolan buah dada yang disengajakan, berahi. Aksi, ada. Seram, cuba nak seram, tapi ibarat ejakulasi pra-matang. Belum sempat apa, dah hilang macam tu.

Filem ini cuba bermain dengan twist, dengan cita-cita sang pengarah mahu menipu penontonnya. Itu memang cita-cita tipikal untuk filem seram, dan ia mulanya sudah menjadi kemudian beberapa aspek dalam skrip membuatkan ejakulasi pra-matang itu wujud.

Apa yang aku maksudkan ialah bomoh Bob Lokman tu. Celaka. Kalau filem-filem melayu, hujung-hujung cerita, penjahat mesti tumpas dengan polis. Tapi, masa awal cerita dan pertengahan, polis tak wujud. Hah, dalam filem Mantra, Bob Lokman itu ibarat polis yang akan muncul di hujung cerita dan menjadi hero. Damn!

Paling aku benci dalam filem ini ialah, kelemahan pada aspek-aspek kecil macam latar waktu dan pencahayaan, prop yang kadang-kadang nampak sangat baru dibikin, dan juga beberapa latar tempat yang buat lu rasa nak mencarut sebab budak pra-sekolah pun rasa tak logik.

Zul Handy Black pada aku boleh berikan sesuatu dan mengharapkan dia akan berlakon dengan bagus lagi. Hasnul Rahmat, gua memang tabik tiga jari ala-ala pengakap lah pada lakonan dia sejak aku kenal dia dalam KL Menjerit lagi dan aku sangat suka lakonan dia dalam filem Rock Mamat Khalid.

Efek dan mekap 'gore' dalam filem ini sangat bagus bagi aku. Contohnya, babak mayat dibelah oleh Muzir tu. Tapi, kadang-kadang darah pada badan Muzir tu macam air ribena pun ada.

Oh ya, babak Pak Long tarik ikatan mayat dengan gigi tu memang terus copy cat dari filem Indonesia.

Aku rasa, filem ini kalau dibikin dengan rajin, akan jadi lagi bagus.

5 ulasan:

hans berkata...

hahahha
Borhan juga yang untung
dapat duit
dapat peluk

Jazli Safwan berkata...

aku tgk the making tadi.
mencarut2 aku kat borhan.
dah la hantu tu Plato yang belakon

hans berkata...

hantu tu PLATO yang berlakon?
Plato budak blok kita dlu tu ka?
hantu hat mana nih?
jgn kata yang pokok tu...
hahahahaha

Lee Wan Na berkata...

hah..mantra x seram tapi kelakar!!! best lagi tgk despicable me...ong bak3!!! :)

M-Yusof berkata...

ana dahlia mantap jugak! bukan lakonan,tp bab lain :)