Sabtu, September 23, 2006

Di sebalik tirai kebudayaan..

Hari ke-15 dalam kalendar lunar merupakan hari untuk sebuah perayaan cahaya. Perayaan yang diraikan oleh kaum yang berkulit kuning langsat dan bermata sepet sebenarnya agak unik dengan perarakan tanglungnya. Bak kunang-kunang yang terbang berkelip-kelip jika dipandang dari jarak yang tidak dekat. Indah.

Sempena perayaan ini, kaum bermata tidak bundar itu telah merancang sambutannya di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang. Rapi sungguh perancangan mereka. Seperti sebuah keramaian yang penting yang akan diraikan oleh warga kolej. Gerai jualan tanglung, poster-poster di merata-rata tempat, kedengaran alunan mendayu muzik tradisional Cina dan pengumuman oleh AJK tunggalJPP berbangsa bukan Melayu yang kadang-kala membuatkan sesetengah pelajar tidak senang kerana intonasi dan bahasa Melayunya yang sedikit lintang.

Pada mulanya pesta ini hanyalah dianggap sebuah perayaan kaum yang biasa memandangkan negara Malaysia bukankah harmonis dengan perpaduannya. Namun, semakin hampir dengan sambutan itu, sesetengah pihak mula tersedar dengan agenda terselindung di sebalik pesta kebudayaan ini.Mungkin sebuah kebetulan atau mungkin sebuah perancangan yang dirancang halus.

Sebelum pergi dengan lanjutnya, tulisan ini bukanlah untuk menghina atau mewujudkan sirat perkauman tetapi hanyalah teori dan pendapat dari sesetengah individu yang merasakan terdapat agenda terselindung. Maaf jika ada yang membacanya tersinggung dengan beberapa teori dan point yang akan anda temui sebentar lagi. Buka minda dan tarik nafas dalam-dalam sebelum melanjutkan bacaan. Jika anda golongan yang sempit akalnya, harap tidak teruskan pembacaan.

Apa agenda tersirat disebalik pesta kebudayaan ini? Mudah. Pesta yang diraikan ini adalah sebuah agenda yang ingin membunuh Melayu. Maaf jika anda tidak dapat menerima kenyataan ini. Kenapa penulis katakan membunuh Melayu? Lagi mudah. Pesta tanglung ini disambut di kala peperiksaan akhir semester 1 hanya tinggal lebih kurang enam minggu lagi. Sekarang turun ke perenggan lain untuk huraiannya.

Promosi untuk pesta tanglung ini sedikit sebanyak telah meracuni pemikiran sesetengah penuntut. Misi pembunuhan Melayu sudah mula menunjukkan kejayaannya walaupun dalam peratusan yang rendah. Apa yang berjayanya? Pada malam sambutan itu, seorang pensyarah ingin mengadakan kuliah tambahan bagi menghabiskan silibus pengajarannya memandangkan peperiksaan semakin hampir akan tetapi masih ada lagi 5 bab untuk beliau tamatkan. Setelah diajukan keinginan sesetengah pelajar (Melayu dan perempuan kebanyakannya) mula melenting dengan cadangannya. Alasan mereka hendak bergembira di pesta tanglung. Racun hedonisme mula merebak ke dalam fikiran mereka. Namun, terdapat pelajar yang membangkang. Mereka ingin adakan juga kelas. Disebabkan keadaan yang sedikit terdesak, pensyarah itu bertekad meneruskan kelasnya. Tetapi akan mula awal dan juga tamat awal. Bersoraklah pelajar yang tadi melenting dengan cadangan pensyarah itu.

Malam sambutan itu, dapat dilihat misi membunuh Melayu semakin tercapai. Leka sungguh siswa-siswi berbangsa Hang Tuah ini. Bersorak melihat sketsa yang penuh denga joget-joget, gedik-gedik dan seumpama. Oh, lupa pula, Melayu bukankah gemar dengan joget-joget, gedik-gedik dan terkinja-kinja. Mereka bertempik, tawa, mengilai sambil tinggalkan buku-buku, tutorial dan studi mereka. Terlupakah mereka yang kaum yang mengadakan sambutan ini sejumlah besar atau mungkin kesemuanya sudah menguasai bidang akademik dan meninggal jauh kaum Laksaman Tuah ini. Bangsa warisan Laksamana Cheng Ho ini tidak perlu ke kelas pun tidak mengapa kerana buku tutorial yang disediakan pihak kolej sudah habis dijawab mereka. Apa yang Melayu buat? Leka memenuhi kehendak hedonis mereka. Halus sungguh perang psikologi yang kaum sepet ini lancarkan.

Malam itu bangsa Cheng Ho ini buktikan yang mereka bukanlah kaum moniriti di kolej yang perlu dipinggirkan. Walaupun wakil mereka dalam JPP hanyalah seorang, tetapi mereka ingin buktikan yang sebenarnya lebih ramai yang layak terpilih dalam kepimpinan peringkat pelajar ini. Sambutan pesta tanglung yang sebenarnya adalah sebuah sambutan di bawah perancangan sepenuhnya JPP dan mendapat sokongan JPP telah memperlekeh kepemimpinan para JPP lain. Kenapa begitu? Jika dilihat, hanya kaum minoriti ini yang menjalankan promosi dan iklan. Segala aktiviti dan agenda dirancang rapi oleh mereka. Mereka juga buktikan yang mereka punya kuasa sebenarnya bukanlah lekeh. Mereka mendapat tajaan yang besar sempena sambutan itu. Pentas yang lebih grand berbanding sambutan kemerdekaan, uniform yang seragam simbolik penyatuan hati mereka dan gerai-gerai jualan yang sedikit memporakkan ekonomi sesetengah penuntut. Hebat sugguh.

Sekarang, fakta-fakta dan teori yang tidak negatif. Penulis sebenarnya bukannlah seorang yang cuba mewujudkan perpecahan keharmonian kaum. Penulis memandang pesta tanglung di KMPP semalam sebagai sebuah perayaan kebudayaan yang perlu kita raikan bersama. Tetapi sesetengah warga kolej yang sebangsa penulis menyambutnya secara melampau. Malam itu, ramai yang berkepit-kepit, berpegang-pegang dan mungkin ada yang mengusap-ngusap antara jantan dan betina. Ini yang tidak digemar penulis. Alhamdulillah, masih ada pihak yang sedar akan berlakunya perlakuan seumpama ini. Setinggi-tinggi tahniah kepada skuad yang menjalankan operasi mencegah kemaksiatan pada malam itu. Perayaan tanglung ini sebenarnya pertama kali penulis menyambutnya. Sedikit teruja dengan keindahan cahaya yang gemerlap dari tanglung-tanglung itu. Indah.

Perenggan yang terakhir untuk menyimpul penulisan ini. Kaum Melayu sepatutnya bijak mengatur langkah dalam persaingan antara kaum-kaum lain. Jangan biarkan mereka hancurkan kita. Jangan terlalu leka dan hiburan yang melampau sehingga jiwa kita turut terlampau. Berfikir dengan lebih dalam lagi wahai rakan-rakan. Lagi sekali ditegaskan, ini bukan hasutan anti kaum lain tetapi hanyalah luahan, pandangan, teori dan pendapat dari pihak yang tak mahu bangsa Melayu rosak dan hilang martabatnya. Tamat di sini.

Tiada ulasan: