Ahad, Ogos 29, 2010

Nasi Lemak Juadah Sahur

Aku memang mengharapkan bulan Ramadhan ini yang terbaik. Lebih baik dari yang lepas.

Tapi, aku sangat marah dengan diri aku. Kerana tak meraikannya dengan ibadah untuk jadikannya yang terbaik. Dengan memberi alasan kesibukan yang amat. Walau benar sebenarnya.

Ok. Hari ini, Amet Bundle datang membawa seribu satu rezeki ke rumah aku. Makanan. Ramadhan di Malaysia sememangnya dah jadi pesta makanan. Bersepah-sepah.

Selepas berbuka dengan Amet, aku terpaksa pusing Bukit Jelutong. Atas dasar kerja dan wang.

Kemudian, dengan alasan tidak sempat, kami tidak berterawikh malamnya dan melencong ke Kompleks PKNS. Ya ampun! Memang ramai lagi warga Shah Alam yang skip terawikh malam ni. Mencari baju-baju raya di gedung PKNS ni.

Selepas menjamu mata, dan mencuba pakaian dan berangan beraya, walaupun tak beli pun baju-baju yang dicuba, hanya sebagai pelengkap rasa sahaja, kami pulang dan bertekad untuk bersahur di Petaling Jaya pagi nanti.

Aku meneruskan kerja-kerja yang aku terima. Demi wang raya. Dan. jam 3.30 pagi aku kejutkan mereka untuk ke PJ.

Agak berpusing juga aku di sekitar PJ untuk mencari tempat makan tersebut. Tibanya di sana, kereta bersusun-susun. Memang ramai.

Ada Melayu, Cina, India, 1 Malaysia, jerit Najib Razak di TiVi.

Cina memang nampak kecinaannya. India memang terserlah keindiaannya.

Melayu.

Nak cakap macam orang Amerika, tak sama pun aku tengok. Yang perempuan seluar pendek sendat ikut bontot nampak alur spender. Rambut berkarat.

Kami pun bersahur dengan nasi lemak yang sedap dan nasi-nasi lemak Melayu yang baru balik kelab malam di malam Ramadhan.

Tiada ulasan: