Selasa, Ogos 11, 2009

Metropolitan Puritan


Hari tu gua nak turun Kuala Lumpur. Kota maksiat. Kota kelam kabut. Kota jenayah. Kota lintang pukang. Kota wang.


Gua tunggu. Datang sejenis serangga. Ulat bulu yang besar. Dalam ulat bulu tu banyak manusia-manusia yang sedang duduk dan berdiri.


Kota Raya! Chow Kit! Sogo! Jerit seorang lelaki berdressing rock kapak.


Gua masuk dalam ulat bulu besar yang banyak merayap di Kuala Lumpur. Gua seluk poket. Ada kertas biru. Gua hulur pada mamat rock kapak tu.


Dalam perut serangga tu, memang busuk baunya. Ada lender. Ada entah cecair apa entah. Ada bahagian-bahagian perut yang bertaburan dan berlubang-lubang mungkin diserang bakteria.


Gua duduk di belakang sekali. Bas berhenti. Ada Sigh naik. Ada 3 makhluk alien juga naik. Makhluk alien ni bau macam bangkai. Seekor alien duduk di sebelah kanan gua. Tangan dia panjang.Seekor alien duduk sebelah kiri gua. Matanya ada lapan.


Seekor lagi alien juga tangan panjang. Duduk sebelah Sigh tadi.


Dari dalam perut Ulat Bulu tu, gua asyik memerhatikan dua tongkol jagung yang menjadi lambang kebanggan Kuala Lumpur. Rebus pun sedap ni gua bisik dalam hati. Sebelah dua tongkol jagung tu, ada rasberi yang berstik panjang.


Tiba-tiba gua rasa ada benda merayap-rayap di punggung gua dan peha gua. Geli geleman.


Alien tangan panjang sedang meraba-raba gua dan tangannya hampir masuk ke dalam poket gua.


Hoi!! Apa hal?!!


Gua jerit! Alien tu terkejut. Seluruh isi perut ulat bulu memandang ke arah aku. Masa tu alien tu gelabah. Dia cakap bahasa alien tapi ada bunyi-bunyi bahasa Melayu.


Barang jatuh @#$#W5w35! %7 !! 25467q76 Barang sayaa jatuh! Alien tu berbunyi sambil tangannya yang panjang tu menunjuk ke arah perut ulat bulu.


Haram! Satu barang pun tak ada.


Masa tu lah alien tangan panjang lagi satu yang duduk di sebelah Sigh tekan loceng. Tiga alien busuk macam haram tadi turun di kawasan Chow Kit. Kelam kabut alien-alien tu.


Masa tu juga gua panas. Kalau ikutkan hati gua, biar gua potong telur-telur alien tu jual dekat ebay. Mesti mahal sebab telur alien dari planet mana entah ni barang pelik.


Sigh yang tadi pusing ke arah gua. Aiyoo. Makhluk asing itu pun mau seluk poket saya. Dia raba-raba poket saya. Nasib baik abang jerit.


Gua memang panas hati dengan alien-alien tu. Dah la mencabul kehormatan gua. Lepas tu nak selok poket orang.


Dari dalam perut ulat bulu, tongkol-tongkol jagung nampak semakin dekat. Gua dengan hati masih panas turun di depan kompleks beli belah yang setiap hari ada sale.

4 ulasan:

Azie Nazri berkata...

sebijik macam jadi kat kawan aku sagat tu.
Indon kan? haihh.

Encik Luzzi berkata...

potong saja. :P

Jazli Safwan berkata...

azie,
rasa2nya laa..

ezul,
aku nak potong pun loya..
hahahaa

rahimie berkata...

dia dah lame usha ko tuh,....hahaha..