Sabtu, November 27, 2010

Matinya Sang Kapitalis

Deringan telefon mengganggu gugat mimpi indah aku tatkala tidur selepas Asar.

Berdering! Berdering! Berdering!

Skrin terpampang nombor yang ganjil.

"Hello"

"Hell-o! Apa khabar encik! Saya Kapitalis Penipu. Saya berkhidmat dengan kompeni yang suka berejakulasi dengan wang-wang rakyat macam encik. Saya ingin memberitahu encik bahawa encik berhutang sebanyak RM561.40 dengan kompeni itu. Saya sekarang mahu bersenggama dengan wang bayaran encik. Encik mesti bayar. Encik student kan? Kalau encik tak bayar, kami dengan penuh megah dan ereksi akan menyenaraihitamkan encik. Padan muka encik!"

Aku terkumat-kamit. Dengan bahasa Jawa campur Bugis campur Kedah purba. Lalu kuhembus perlahan-lahan.

Kapitalis Penipu yang berada di pejabat kecilnya di metropolitan maksiat itu terdiam. Dadanya berombak kencang. Urat saraf mula mengembang. Matanya mula merah menyala cili. Tanpa sempat bertaubat. Dia meletup dan dagingnya bertebaran seluruh ruang pejabat. Bau hanyir dan meloyakan.

Tiada ulasan: